учебник
задачник
вход
РУС
ENG

Институты

 кейсы

 эссе

 задачи

 закрытые вопросы

 

Институты
кейсы

Проверка гипотезы рациональности: эффект определенности

People overweight outcomes that are considered certain relative to outcomes which are merely probable — a phenomena which we label the certainty effect.

Problem 1: Choose between 

A:

2500 with probability 0.33

B:

2400 with certainty

 

2400 with probability 0.66

 
 
 

0 with probability 0.01

 
 

N = 72 

[18]

 

[82]

(The number of respondents who answered each problem is denoted by N, and the percentage who choose each option is given in brackets.)

Problem 2: Choose between 

C:

2500 with probability 0.33

D:

2400 with probability 0.34

 

0 with probability 0.67

 

0 with probability 0.66

N = 72 

[83]

 

[17]

(The number of respondents who answered each problem is denoted by N, and the percentage who choose each option is given in brackets.)


Вопрос

Какой бы выбор сделал совершенно рациональный агент? Почему в ходе эксперимента выбор людей отличался от выбора совершенно рационального агента?

Ответ

Kahneman and Tversky explain:

«The data shows that 82% of the subjects chose B in problem 1, and 83% of the subjects chose C in problem 2. This pattern of preferences violates expected utility theory. According to that theory, with u(0) = 0, the first preference implies

u(2400) > 0.33u(2500) + 0.66u(2400) or 0.34u(2400) > 0.33u(2500),

while the second preference implies the reverse inequality. (Note that Problem 2 is obtained from Problem 1 by eliminating a 0.66 chance of winning 2400 from both prospects under consideration.) Evidently, this change produces a greater reduction in desirability when it alters the character of the prospect from a sure gain to a probable one, than when both the original and reduced prospects are uncertain».

Сноски

Kahneman D., Tversky A. Prospect Theory: An Analysis of Decision under Risk // Econometrica. 1979. Vol. 47. № 2. P. 265—266.

Ibid. P. 266.


О проекте
Руководство пользователя
Авторский коллектив
Контакты
Задачник
Учебник
Видео
Форум
Бумажный учебник
Мы в СМИ
Загрузить Econline
Лицензионное соглашение
Технологии